De do’s and don’ts in de relatiegeschenkenmarketing

Het ene relatiegeschenk is het andere niet. Het gebaar van het geven is natuurlijk belangrijk bij relatiegeschenkenmarketing. Deze sympathieke geste is echter niet voldoende voor een langdurig positief en vooral effectief promotieresultaat. Er zijn vele beslissende factoren voor het succes van op zintuigelijke waarneming gerichte promotie, die zowel bij het uitzoeken van geschikte artikelen als bij de vormgeving en de manier van inzetten een heel belangrijke rol spelen. Als antwoord op eventuele vragen over de inzet van relatiegeschenken gaan we hieronder in op de belangrijkste do’s and don’ts bij relatiegeschenken.

DO’S

Meerwaarde: Relatiegeschenken die klanten praktisch nut bieden in het leven van alledag, zorgen voor een groter en langer aanhoudend promotie-effect. De keuze in promotieartikelen die dagelijks gebruikt worden is vrijwel onbeperkt. Van het reclamekopje tot bedrukte smartphone-hoesjes tot handig gereedschap – voor relatiegeschenken die rechtstreeks te maken hebben met het dagelijkse leven van uw klant zijn er heel veel mogelijkheden.

Reclameopdruk en uitvoering: Bij de uitvoering van relatiegeschenken is het bijzonder belangrijk om deze zoveel mogelijk in uw huisstijl te realiseren, met andere woorden volgens het ‘corporate design’ oftewel in de bedrijfskleuren, of in een design dat past bij het gekozen relatiegeschenk. Want alleen met een bij het product passend en uniform, herkenbaar design is een hoge herkenningswaarde te behalen en alleen dan kan het effect van het relatiegeschenk optimaal zijn.

Kwaliteit: De kwaliteit en verwerking van een relatiegeschenk wordt automatisch geassocieerd met het bedrijf dat er reclame mee maakt. Dat is iets om goed aan te denken bij het kiezen van een relatiegeschenk. Het kan prima werken om ter vergroting van de naamsbekendheid goedkopere strooiartikelen in te zetten, maar voor individuele relatiegeschenken zijn premium-artikelen beter geschikt.

Klassiek versus origineel: De klassiekers onder de relatiegeschenken kunnen in iedere branche als reclamedragers ingezet worden. Ze zijn zeer populair, kunnen goed bedrukt worden en bieden klanten hoge, langdurige meerwaarde. Tot de evergreens behoren onder meer keycords met logo, reclamepennen, kopjes met logo en bedrukte promotietassen. Met deze relatiegeschenken zit u als bedrijf eigenlijk altijd wel goed. Als u echter geen onderdeel van de reclame makende massa wilt zijn en als u zich wil onderscheiden van de concurrentie, dan zult u voor originelere promotieartikelen moeten kiezen. Het kan goed zijn om in te spelen op actuele trends (zoals bijvoorbeeld de hype rond de fidget-spinners), technische innovaties (zoals VR-brillen) of andere interessante ontwikkelingen. Belangrijk is altijd, dat voor de klanten herkenbaar blijft dat het relatiegeschenk iets te maken heeft met het reclame makende bedrijf.

Als u de hierboven vermelde do’s in acht neemt, dan kan met bedrukte relatiegeschenken het gewenste grote promotie-effect bereikt worden.

DON’TS

Geen reclameopdruk. Relatiegeschenken zonder bedrijfslogo, zonder reclameslogan of iets dergelijks zijn absoluut een no-go. Relatiegeschenken moeten tenslotte ervoor zorgen, dat het herinnering aan het reclame makende bedrijf stevig in het geheugen van de klanten ingeprent wordt.

Niet up-to-date: Ook bij relatiegeschenken is het belangrijk om goed rekening te houden met de tijdgeest en actuele trends. Dat geld zowel bij de keuze van de reclamedragers als voor de uitvoering ervan. Ouderwetse relatiegeschenken laten de klant achter met een indruk van een ouderwets bedrijf. Bedrijven willen zich in de regel echter liever als modern en innovatief presenteren. Dat is iets om goed aan te denken bij het kiezen van een relatiegeschenk.

Te extravagant: Heel aparte en innovatieve relatiegeschenken kunnen een hele leuke indruk maken. In veel gevallen gaat het dan echter om speciale artikelen die alleen geschikt zijn voor een vrij kleine specifieke doelgroep, wat het bereik van de promotiecampagne duidelijk kan beperken. Daarom moeten relatiegeschenken niet al te apart of extravagant zijn, behalve als het gaat om een zeer exclusieve promotieactie met een heel aparte boodschap voor een bijzonder product.

Waarde-onevenredigheid: De waarde van een relatiegeschenk moet altijd afgestemd zijn op de doelgroep, de aanleiding en het promotiedoel. Op de verkeerde manier ingezet kunnen zowel te goedkope als te exclusieve relatiegeschenken een ongewenste reactie bij de klant teweegbrengen.

Als een bedrijf ervoor kiest om met behulp van relatiegeschenken reclame te maken (in welke vorm en met welk doel dan ook), dan moet men zich de hierboven genoemde do’s and don’ts in ieder geval realiseren en het is zeker goed om ze bij de planning en realisatie in acht te nemen.